گل آهار و چگونگی نگهداری از آن

گل آهار و چگونگی نگهداری از آن

( گل ها و گیاهان زینتی )

گل آهاری رنگین کمانی از رنگ های زیبا

گل آهار

این گل از زیباترین گلها برای کاشت در حاشیه کاری، باغچه و به عنوان گل شاخه ای و بریده  است. یک ساله با برگ های نسبتا پهن، دراز ونوک تیز که حدودی خشن بوده و به صورت متقابل و بدونه دم برگ هستند. رنگ  برگهای ان کمی به خاکستری می گراید. دارای انواع کم پر و پرپر است. رنگ گلها متنوع بوده ، به طوری که مجموع آن منظره بسیار جالبی ایجاد خواهد کرد. برخی ارقام دارای گل برگ های دارای دو رنگ و در برخی گلبرگ ها کمی پیچیده هستند. دارای ارقام پا کوتاه با ارتفاع ۳۰ cm وارقام پا بلند با ارتفاع ۸۰cm است . هر دو نوع گل درشت وگل ریز را دارد به طور کلی گیاهی  با تنوع زیاد است.

گل آهار

گلدهی: به علت رشد زیاد آهار, از زمان کاشت بذر تا گلدهی  آن ۱٫۵ تا ۲ ماه طول می کشد .گرمای تابستان گلدهی آن را متوقف نکرده  ومرتب گل های جدیدی را می  توان روی ان مشاهده کرد.بدین ترتیب در تمام مدت تابستان  ونیمی از پاییز گلدهی دارد.z.elegans  روز کوتاه اختیاری است و در زوز های کوتاه زودتر به گل می رودبهترین کیفیت گل اهار در روز های کوتاه اواخر تابستا ن بدست می آید.z. angustifolia  نسبت به طول روز بی تفاوت است.

نیازها: زمین های مرطوب وآفتاب گیر را دوست دارد. دماهای بالا را تحمل می کند و در این شرایط به خوبی گل می دهد وهمچنین نسبت به خشکی مقاوم است وآب نمی تواند یک فاکتور محدود کننده  بویژه در روز های گرم تابستان باشد.

افزایش: بذر آن هم در خزانه وهم  به صورت مستقیم در زمین اصلی کشت می گردد.زمان کاشت بذر بعد از رفع خطر یخبندان در اوایل فروردین یا اوایل اردیبهشت است.درکشت  مستقیم نیاز به تنک دارد  که وقتی گیاهچه  ۲-۳ برگی شد این عمل انجام می شود .اگر تنک انجام نشود باعث خوابیدگی  گیاه می گردد.

نشاء کار آن مشکل است  چون وقفه رشد وتلفات زیاد است .لذا بهتر است به صورت مستقیم کشت شود.زمان انتقال نشاء وقتی است که گیاهان ۳-۴ برگی  شده قسمت هوایی به ۶-۷ cm رسیده باشدچنانچه این کار به تعویق  افتد وگیاه بزرگ شده انتقال یابد  پس از مدتی برگ های پایینی آن می  ریزد وشکل گیاه در ابتدای رشد نا مطلوب خواهد بود.

گونه های مهم: از گونه های این جنس می توان    z.angustifolia   , z. haageana  ,  z.Mexicana  با گل های کم پر ونیمه پرپر  وz.elegans   را نام برد.امروزه ارقام پا کوتاه وپا بلند به بازار عرضه شده که ارقام پا کوتاه آن  بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .

بیماریها وآفات: از بیماری ها و آفات مهم آهار که مشت وکار آن را محدود می کند سفیدک می باشد که جه پیشگیری از ان باید از آب پاشی روی شاخ وبرگ آن باید خود داری کرد.گونه z.angustifolia به سفیدک مقاوم است.

بذر گل آهار

نحوه کاشت بذر گل آهار :

گل آهار در بین سایر گلها راحت تر رشد کرده و برای کسانی که برای اولین بار می خواهند اقدام به کاشت بذر گل کنند مناسب است ، بذر این گل می تواند مستقیم بر روی خاک  ریخته و در سال بعد با مناسب شدن شرایط مجدد رشد کند.

برای کاشت بذر گل آهار در باغچه می بایست در اواسط تا اواخر بهار بعد از آماده سازی خاک تا عمق بیست سانتی متری اقدام به کشت  بذر ها بکنیم . بستر کشت این گیاه باید از خاک سبک با زهکشی مناسب برخوردار باشد مخلوطی از خاک برگ  کوکوپیت و پرلایت مناسب است قبل از کاشت بذر بستر کشت را کمی مرطوب کرده و سپس بذر ها را در فواصل مناسب بکارید و بر روی آن مقدار کمی خاک برگ الک شده به ضخامت نیم سانتیمتر بپاشید در روزهای اولیه کاشت بذر ها بهتر است از روش غبار پاشی برای آبیاری استفاده نمایید . برای گلدهی بهتر گیاه  میتوان برای کاشت بذر در فواصل زمانی مناسب اقدام به کاشت کرد تا گلدهی گیاه بصورت مستمر صورت گیرد .

در صورتی که قصد کاشت این بذر ها را در منزل کاشته و سپس به باغچه منتقل کنید می توانید در اواخر اسفند اقدام به کاشت بذر ها در بستر کشت نمایید و سپس در اواسط بهار در هنگامی که  گیاهان 4 تا 6 برگی شدند می توانید گیاهان جوان را با فضای باز منتقل کرده و در فواصل مناسب ( 15 الی 20 سانتیمتر بکارید ) . برای رشد بهتر گیاه در طول دوره رشد می توان از کود  دوره رشد مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرد در هنگام گلدهی گیاه نیز می توان از کود گلدهی مخصوص گیاهان زینتی برای داشتن گلهای بهتر و بزرگتر استفاده کرد .

 گل آهار

شرایط نگهداری گل آهار :

محل کاشت گل آهار باید در طول روز حداقل 4 الی 6 ساعت از تابش مستقیم نور خورشید برخوردار باشد ، باید مراقب بود که بهترین مکان برای کاشت گیاه مکانی است که در طول روز بیشتر از 6 ساعت نور مستقیم خورشید بیشتر نتابد زیرا همانطور که نور کم باعث رشد ساقه ها و گلدهی کم خواهدشد آ آفتاب زیاد بخصوص در روز های گرم باعث کوچک ماندن گلها خواهدشد ، همچنین برای آبیاری گیاه نباید اجازه داد خاک به طور کامل خشک شود بخصوص در ایام تابستان با گرمی هوا و افزایش دما نیاز گیاه به آب بیشتر می شود ، البته نباید خاک گیاه همیشه غرق آب باشد که باعث پوسیدگی گیاه خواهد شد ، آبیاری در فواصل زمانی مناسب باعث گلدهی بهتر گیاه خواهد شد .

تصاویری از گل های آهاری

 گل های آهاری گل های آهاری گل های آهاری گل های آهاری گل های آهاری گل های آهاری گل های آهاری

( زمزار )

همچنین ببینید

نگهداری از گل پژمرده

معرفی 6 راه برای شاداب کردن گیاهان پژمرده

(گل و گیاه زینتی) معرفی 6 راه برای شاداب کردن گیاهان پژمرده هیچ‌چیز برای شما …