آلبالو

آشنایی با 8 مورد از خواص آلبالو

( خواص خوراکیها )

آشنایی با 8 مورد از خواص آلبالو

1- آلبالو برای آرامش اعصاب

آلبالو تأثیر زیادی در آرامش سیستم عصبی دارد و همچنین به افزایش تمرکز کمک می کند. این ویژگی به رنگ آلبالو مربوط می شود. نتایج پژوهشی که در آمریکا انجام شده است نشان می دهد افرادی که عطر آلبالو را استشمام کرده اند به میزان 15 درصد خلاق تر بوده اند. به عقیده متخصصان، آلبالو باعث تحریک منطقه ای از مغز می شود که مسئول تمرکز است و بنابراین توانمندی فرد در انجام کارها را بالا می برد.

2- آلبالو دوست کبد و کلیه ها

آلبالو برای تنظیم عملکرد کبد و معده مؤثر است. این میوه حاوی سوربیتول است که به آن اندکی خاصیت ملینی می دهد. میزان بالای پتاسیم این میوه به دفع اوره و سموم خون کمک زیادی می کند. در نتیجه مصرف آن تأثیر مثبتی روی کلیه دارد و به بهبود عملکرد آن ها کمک زیادی می کند. این میوه سنگ های کلیه و مثانه را از بین می برد. مصرف منظم این میوه برای بهبود نارسایی کبد و ورم معده مؤثر است. این میوه باعث تقویت بدن نیز می شود. نوشیدن دم کرده دم آلبالو باعث خنک شدن بدن و برطرف کردن احتباس آب می شود.

3- آلبالو ضدالتهاب است

تأثیر دیورتیک آلبالو برای افرادی که از آرتریت و نقرس رنج می برند مؤثر است. محققان به این نتیجه رسیده اند که این میوه های خوش رنگ و خوشمزه حاوی میزان زیادی آنتوسیانین است و این آنتی اکسیدان خواص ضدالتهابی بسیار قوی ای دارد. نتایج پژوهشی که در دانشگاه ایالت میشیگان انجام شده نشان می دهد که آلبالو در کاهش التهاب های بافت های بدن که ایجاد سردرد می کنند 10 برابر مؤثرتر از قرص آسپرین است. بنابراین اگر ورزشکار هستید یا از دردهای میگرنی رنج می برید حتماً آلبالوی بیشتری میل کنید.

4- آلبالو سلاحی در برابر سرطان

آلبالو نیز همانند گیلاس حاوی ماده ای به نام الکل پریلیل است که ارزش درمانی بالایی به این میوه می دهد. به عقیده ی محققان سرطان شناس، الکل پریلیل تأثیر زیادی در درمان سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان کبد، سرطان معده و سرطان پوست دارد. این محققان معتقد هستند که مصرف آلبالو در چهارچوب رژیم غذایی سالم و متنوع می تواند به بدن در جهت مقابله با سرطان کمک زیادی بکند. این میوه همچنین حاوی کرستین و آنتوسیانین نیز هست که اثرات ضدسرطانی دارند. نتایج پژوهش های متعدد نشان داده است که مصرف آلبالو از تشکیل زخم در روده که مستعد سرطانی شدن است پیشگیری می کند. این میوه رشد سلول های سرطانی در روده ها را کاهش می دهد.

5- آلبالو برای کاهش وزن

آلبالو منبع خوب پکتین است که یک فیبر محلول در آب محسوب می شود و در روده ها نوعی ماده ی ژله ای شکل و چسبنده ایجاد می کند. این ماده به ترکیبات آسیب رسان چسبیده و اجازه نمی دهد که جذب بدن شوند. در واقع مولکول های چرب در این ماده چسبناک زندانی شده و نمی توانند وارد جریان خون شوند. زمانی که پکتین در معده حل می شود حجیم شده و جای زیادی اشغال می کند. در نتیجه این دو تأثیر روند کاهش وزن سرعت می گیرد. این فیبر همچنین قند را به خود جذب کرده و احساس سیری ایجاد می کند. یادتان باشد که مصرف میوه های سرشار از پکتین باعث کاهش وزن و بهبود سلامت قلب می شود.

6- آلبالو مفید برای هضم غذا

میزان بالای فیبر موجود در گوشت آلبالو برای هضم غذا مفید است. وجود سوربیتول در قندهای این میوه تأثیر ملینی اندکی دارد. بنابراین افرادی که دچار یبوست هستند نیز می توانند از آن مصرف کنند. این میوه باعث تقویت دستگاه گوارش و تمیزی روده ها می شود. البته مصرف آلبالو برای افرادی که از ورم معده و ورم روده رنج می برند توصیه نمی شود چون به خوبی نمی توانند آن را هضم کنند.

7- آلبالو مفید برای پوست

آنتوسیانین موجود در آلبالو باعث قرمزی رنگ این میوه می شود. این آنتی اکسیدان در بدن باعث تشکیل اسیدآمینه های ضروری برای عملکرد خوب آن می شوند. آنتوسیانین همچنین قادر است سلول های پوست را از پیری زودهنگام و اثرات منفی اشعه های ماورای بنفش حفظ کند. این میوه برای بهبود وضعیت پوست و رفع خستگی آن مؤثر است.

8- آلبالو برای مقابله با بی خوابی

نتایج یک پژوهش آمریکایی از اهمیت ملاتونین موجود در آلبالو خبر می دهد. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. مصرف منظم آلبالو باعث مقابله با بی خوابی و تنظیم ساعات خواب می شود. محققان بر این عقیده هستند که مصرف آلبالو می تواند روشی طبیعی برای نجات مردم از مشکلات بی خوابی باشد.

سیری در دنیای ویتامینی آلبالو

آلبالو حاوی ویتامین C، ویتامین B، بتاکاروتن، فیبرهای غذایی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های فراوان است. آلبالو در مقایسه با گیلاس ویتامین C و بتاکاروتن بیشتری دارد. این میوه همچنین حاوی میزان زیادی ویتامین E است.

( تبیان )

همچنین ببینید

آلبالو

کنترل فشار خون با آب آلبالو

(خواص خوراکیها) کنترل فشار خون با آب آلبالو  افرادی که ۶۰ میلی لیتر افشره آلبالو …