تصاویری از گل مرجان مینیاتوری

نگهداری از گل مرجان مینیاتوری (تاج خار)

( گل و گیاه زینتی )

نگهداری از گل مرجان مینیاتوری (تاج خار)

مرجان مینیاتوری( Euphorbia milii) گلی بومی ماداگاسکار است با ارتفاعی حدود 60 سانتیمتر . با هرس کردن نوک‎های در حال رشد گیاه می‎توانید ارتفاع آن را کنترل کنید. با گل های ریز و خارهای بزرگش بسیار مقاوم، نوعی گیاه گوشتی (آبدار) است که عادت رشدی آن به صورت درختچه ای و بوته ای است و تا ارتفاع ۱۸۰ سانتیمتر هم می تواند رشد کند. سرعت رشد آن کند است و ارتفاع آن در صورت کاشت در گلدان بین ۹۰ تا ۶۰ سانتیمتر می شود.

ساقه ها چند وجهی است و بر روی آن تیغ هایی به طول سه سانتیمتر می روید.

برگ های جدید گیاه بر روی ساقه های جوان و جدید گیاه شکل می گیرد و قسمت های مسن تر گیاه به تدریج چوبی و کم برگ خواهد شد. برگ ها حدود ۴ سانتیمتر طول و ۱٫۵ سانتیمتر پهنا دارند.

گل های حقیقی آن کوچک هستند و برگچه های کوچکی که رنگین هستند و ما به نام گل می شناسیم، پهنایی بیش از یک سانتیمتر دارند و اکثرا به رنگ قرمز هستند. انواع امروزی که به نام دورگه های تایلندی ((Thai hybrids شناخته می شوند به رنگ های قرمز، صورتی، کرم و زرد رنگ هستند و گل ها در دسته های ۲ الی ۸ تایی شکوفا می شوند. بعضی از این دورگه ها گل های بزرگی تولید می کند و در بعضی، گل ها زیادتر شده است.

این گیاه در سراسر سال می تواند گل دهد و اگر نیازهای این گیاه بر آورده شود در مقاطعی از سال گلدهی بیش از سایر زمان ها خواهد بود.

شیره این گیاه سمی است و در هنگام دست زدن به این گیاه باید مراقب پوست دست خود باشید.

بر اساس برخی از روایت ها این گیاه همان گیاهی است که به عنوان تاجی از خار بر روی سر حضرت مسیح گذاشته شد.

مرجان مینیاتوری یکی از معدود گیاهان گوشتی است که می‎تواند در تمام طول سال گل بدهد. برگ‎های سبز روشن در طول ساقه ضخیم و خاردار این گیاه رشد می‎کنند. همانطور که گیاه رشد می‎کند، برگ‎های پایینی به طور طبیعی میفتند. اگر گیاه‎تان بیش از اندازه بلند شد می‎توانید در بهار آن‎را به نصف اندازه‎اش هرس کنید. این‎کار باعث می‎شود ساقه‎های جدید از اطراف گیاه، درست از زیر جایی که ساقه اصلی هرس شده است، دربیایند و گیاه پُرتر شود.

بهار و تابستان بهترین فصول برای شکوفه دهی این گیاه هستند.

شک نداشته باشید، این گیاه زمانی که به قدر کافی نور دریافت کند گل خواهد داد. پرورش این گیاه بسیار آسان است. مرجان مینیاتوری نسبت به خشکی مقاوم است و خاک شنی و کمی خشک را ترجیح می‎دهد. مرجان مینیاتوری نیز مانند کاکتوس آب را داخل ساقه‎های ضخیم خود ذخیره می‎کند، بنابراین نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی باید به دفعات کمتری آبیاری شود. اگر برگ‎ها زرد شدند و ریزش کردند باید آبیاری را مدتی قطع کنید.

احتیاط:

هنگام کار با این گیاه دستکش ضخیم بپوشید. تیغ‎های مرجان به شدت تیزند. همچنین مراقب شیره سفید رنگ و سمی گیاه باشید که ممکن است پوست، چشم‎ها و دهان‎تان را تحریک کند.

نکاتی در مورد مرجان مینیاتوری

آبیاری:

اجازه دهید بین آبیاری‎ها، 2.5 سانتی‎متر از روی خاک خشک شود. به گیاه در فصل زمستان که زمان استراحت گیاه است کمتر آب بدهید. همچنین آب را روی ساقه و برگ‎های گیاه نپاشید، زیرا اگر آب برگ‎ها و ساقه‎ها را بیش از اندازه خیس کند می‎پوسند.

رطوبت مورد نیاز:

رطوبت متوسط تا خشک مورد نیاز است. از رطوبت مورد نیاز گیاهان خانگی بیشتر بدانید.

دمای مناسب:

این گیاه در اتاقی با دمای متوسط 16 تا 24 درجه سانتی‎گراد به بهترین شکل رشد می‎کند. استراحت در دماهای پایین‎تر در فصل زمستان به گل‎دهی این گیاه در فصل رشد کمک می‎کند.

خاک مورد نیاز:

خاکی که بسیار زهکش باشد (آب را به سرعت عبور می‎دهد)، مانند خاک مخلوط مخصوص کاکتوس بهترین گزینه است.

تقویت کننده:

این گیاه را با تقویت کننده مایع که آن‎را به نصف غلظت رقیق کرده‎اید، هر دو هفته یکبار از بهار تا تابستان، تقویت کنید. در زمستان تقویت کردن باید ماهی یکبار صورت بگیرد.

تکثیر:

در بهار یا تابستان یک قلمه 7.5 سانتی‎متری از گیاه بگیرید. انتهای قلمه را به مدت چند دقیقه در آب گرم فرو ببرید تا جریان یافتن شیره از آن را متوقف کنید. سپس قبل از فرو بردن قلمه در خاکی که رطوبتش کم است، آن را بیرون نگه دارید و اجازه دهید 24 ساعت خشک شود. قلمه‎ها در عرض 6 هفته ریشه خواهند کرد.

روش کاشت بذر :

توجه : بهترین و مناسب ترین خاک برای جوانه زنی بذرها به خصوص بذر گیاهان خاص و کمیاب خاک کوکوپیت است چون این خاک رطوبت را برای جوانه زدن بذرها به خوبی در خود نگه میدارد اما مواد غذایی برای بزرگ شدن گیاهان ندارد به همین دلیل بعداز کمی بزرگتر شدن گیاهتان آنها را به خاکی غنی انتقال بدهید.

ابتدا گلدانی تهیه کنید و درون آن خاک کوکوپیت بریزید و آبیاری کنید حالا بذرها را به فاصله ۲ الی ۳ سانتیمتر بر روی خاک بگذارید ، لایه خیلی نازکی از خاک کوکوپیت روی بذرها بپاشید و مجدد به آرامی آب بدهید سپس روی گلدان نایلون فریزر بکشید به طوری که هوا خارج نشود این کار باعث حفظ رطوبت و گرما میشود که عمل جوانه زنی به راحتی صورت میگیرد.

وقتی جوانه ها از خاک بیرون زدند نایلون را از روی گلدان بردارید و وقتی حدود ۵ الی ۸ سانت شدند آنها را از خاک کوکوپیت در بیاورد و در خاکی غنی به صورت جدا گانه بکارید.

دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گل مرجان مینیاتوری ۲۰ تا ۲۵ درجه میباشد.

تصاویری از گل مرجان مینیاتوری

تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری تصاویری از گل مرجان مینیاتوری

( بیتوته )

همچنین ببینید

نگهداری از گل پژمرده

معرفی 6 راه برای شاداب کردن گیاهان پژمرده

(گل و گیاه زینتی) معرفی 6 راه برای شاداب کردن گیاهان پژمرده هیچ‌چیز برای شما …