تاثیر نگاه کردن به گل و گیاه در افراد افسرده
تاثیر نگاه کردن به گل و گیاه در افراد افسرده

تاثیر نگاه کردن به گل و گیاه در افراد افسرده

تاثیر نگاه کردن به گل و گیاه در افراد افسرده

برای درمان افسردگی راهکار های بسیار متعددی وجود دارد. افسردگی های حاد را با مراجعه به پزشک و استفاده از رژیم های دارویی و … می توان از بین برد ، اما برخی از افسردگی ها که پیشرفته نیستند را با استفاده از روش های بسیار ساده می توان درمان کرد.

طبیعت و زیبایی های آن همواره الهام بخش بشر برای خلق آثار بدیع، تلطیف روح و روان او و مامنی برای فرار از هیاهوی دنیای بیرونی و درونی او بوده و هست، پس زیبا است اگر بتوانیم با شاخه ای گل یا گلدانی کوچک همواره بخشی از طبیعت را همراه خود داشته باشیم.

گل در نگاه نخستین نتایج پژوهش پژوهشگران رفتارشناسی دانشگاه روگرز (Rutgers) در نیوجرسی آمریکا نشان می دهد، ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده؛ اما مهم برای کسب آرامش و تلطیف روح و روان آدمی است که در این بین کاشتن گل و گیاه یا دریافت هدایایی مانند گل می تواند بیش از هر چیز شادی و طراوت را به انسان هدیه دهد. پژوهش ها نشان می دهد خریدن گل، کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به گل باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می شود.

پروفسور جنت هاویلند جونز روانشناس از دانشگاه روگرز می گوید: «نکته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحی روانی افراد آن است که فرد با تماشا کردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آن می تواند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر دهد و به حالت طبیعی بازگرداند؛ در واقع گل عاملی برای تعدیل رفتار در طول شبانه روز است و هر بار نگاه کردن به گل عاملی جهت ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.»

یافته های جدید ده ماه مطالعه مستمر پژوهشگران دانشگاه روگرز درباره رابطه بین گل و گیاه و سلامت روانی افراد نتایجی را به این شرح نشان داد:

گل و گیاه به ویژه دریافت حتی یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل به سرعت می تواند روحیه شخص را تغییر دهد و او را شاد و هیجان زده کند. لبخند، اولین و مهم ترین نشانه این تغییر است. احساس شادی و سرزندگی در همه افراد و در هر سنی به سرعت و به خوبی نمایان می شود.

به گل نگاه کردن یا دریافت گل می تواند به مدت طولانی روی حالات روانی فرد تاثیر بگذارد و رفتار او را به سرعت دگرگون کند؛ به طوری که افرادی که در محیط اطرافشان منزل، محل کار و… گل و گیاه وجود دارد بیش از دیگران دو تا چهار برابر آرام، مهربان، شاد و با گذشت هستند و می توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل کنند؛ بنابراین پژوهشگران توصیه می کنند همواره یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل در معرض دید خود داشته باشید.

هدیه دادن یا هدیه گرفتن گل می تواند برقراری ارتباط میان افراد را تسهیل کند که این به ویژه درباره همسران، فرزند و والدین بسیار با اهمیت است.

گل و گیاه باعث ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و آرامش (well being)، احساس شادی و رضایت (happiness)، صمیمت (intimacy) و آرامش (calm) در افراد می شود. رنگ گل ها نکته بسیار پراهمیتی است؛ به طوری که گل ها با رنگ ملایم صورتی، سفید، بنفش و… حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق می دهد و گل ها با رنگ های گرم و تند قرمز، زرد، نارنجی و… حس او را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می برد.

گل نشانه مشارکت و دوستی است؛ چرا که با هدیه دادن گل، لذت بردن از زیبایی را با یکدیگر تقسیم می کنیم. دکتر جونز می افزاید: «دریافتیم گل و گیاه نه تنها بر احساسات شخصی افراد که روی رفتارهای برونی و اجتماعی فرد نیز تاثیرگذار است.» پژوهشگران دانشگاه داکوتای شمالی آمریکا با بررسی بیش از ده هزار نفر در طول یک سال دریافتند هر فرد ۵ ثانیه پس از دریافت یک شاخه یا دسته گل یا یک گلدان گل به عنوان هدیه، یکی از این سه عکس العمل را بروز می دهد:

لبخند حاکی از ادب، احترام و تشکر

لبخند حاکی از دوستی و صمیمیت

لبخند هیجان زده همراه با عکس العمل یا کلامی خاص

هریک از این عکس العمل ها بسته به شخصی که گل را هدیه گرفته یا شخصی که گل را هدیه داده است، متفاوت بوده و به حس شخص نیز مرتبط است؛ اما نکته مهم آن است که یکی از این سه نوع لبخند و گاهی تلفیقی از هر دو، درست ۵ ثانیه پس از دریافت گل، بدون اراده، بروز می کند که این نشان از تاثیر«زیبایی گل» روی مغز است.

چند نکته:

یافته ها نشان می دهد فضاسازی منزل یا محل کار باید به گونه ای باشد که گل و گیاه به خوبی در معرض دید افراد قرار بگیرد و بخشی از فضای منزل به این مساله اختصاص یابد. این فضا می تواند با استفاده از چند شاخه گل در گلدان، کاشتن گل در ایوان، پشت پنجره ها، کناره های اتاق و… ایجاد شود.استفاده از گل در ورودی منزل، اتاق نشیمن و اتاق خواب ضروری است؛ به ویژه درباره ورودی منزل به طور غیرمستقیم خوشامدگویی به میهمانان را به همراه

همچنین ببینید

نگهداری از گل پژمرده

معرفی 6 راه برای شاداب کردن گیاهان پژمرده

(گل و گیاه زینتی) معرفی 6 راه برای شاداب کردن گیاهان پژمرده هیچ‌چیز برای شما …